Sisteme Inteligente de Transport ( ITS / Intelligent Transportation System ) pentru drumurile europene din România: investiția se ridică la 27.101.495 lei, autoritatea contractantă fiind Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere – C.N.A.I.R SA, aflată sub autoritatea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii.
C.N.A.I.R. a publicat în 3 ianuarie 2025 în Sistemul Electronic de Achiziții Publice ( S.E.A.P. ) un anunț de participare la licitație pentru o achiziție cu titlul : ”Asigurarea continuității sistemelor ITS pe rețeaua de drumuri europene”, parte a proiectului transfrontalier ”Central European cross-border cooperation for ITS”.
Contractul presupune, în principal, executarea de ”Lucrări de construcții de linii de comunicații” și, în secundar, furnizarea de ”Echipament de monitorizare a traficului”, executarea de ”Lucrări de construcții pentru lucrări publice, altele decât podurile, puțurile și pasajele subterane”, de ”Lucrări de construcții de linii electrice”, prestarea de ”Servicii de instalare de echipament video”, de ”Servicii de proiectare tehnică pentru infrastructura de transport” și ”Servicii de formare în domeniul tehnicii”.
Termenul limită pentru primirea ofertelor este 10 februarie 2025, ora 15:00.
Proiectul ”Central European cross-border cooperation for ITS (X4ITS)”, este finanțat prin intermediul Mecanismului pentru Interconectarea Europei (CEF), 2021-2027.
Ce este un Sistem Inteligent de Transport?
Un sistem inteligent de transport (Intelligent Transport System – ITS) este o combinație de tehnologii, infrastructură și soluții care optimizează siguranța, eficiența și sustenabilitatea transportului. Acesta utilizează tehnologii avansate de informare și comunicare (ICT) pentru a gestiona mai bine fluxurile de trafic, a reduce congestionarea traficului și a îmbunătăți experiența utilizatorilor.
Caracteristicile unui sistem inteligent de transport:
-
Colectarea datelor în timp real: Utilizează senzori, camere, GPS și alte dispozitive pentru a colecta informații despre trafic, vreme și alte condiții relevante.
-
Analiza datelor: Folosește algoritmi și sisteme de inteligență artificială pentru a analiza și prezice modele de trafic.
-
Comunicarea: Asigură schimbul de informații între vehicule, infrastructură și utilizatori prin rețele wireless, aplicații mobile și platforme integrate.
-
Automatizarea deciziilor: Poate include semafoare inteligente, sisteme de ghidare a traficului și vehicule autonome care răspund automat la condițiile actuale.
Exemple de aplicații ITS:
-
Managementul traficului: Semaforizare sincronizată, rute alternative sugerate prin GPS pentru a evita aglomerațiile.
-
Siguranța rutieră: Avertismente pentru șoferi cu privire la condiții periculoase, sisteme automate de frânare și prevenirea coliziunilor.
-
Transport public eficient: Monitorizarea în timp real a autobuzelor sau trenurilor, afișaje electronice în stații și bilete electronice.
-
Parcări inteligente: Identificarea locurilor de parcare disponibile și ghidarea șoferilor către acestea.
-
Vehicule autonome: Mașini care navighează independent utilizând date ITS.
-
Plăți automate: Taxe de drum și parcare plătite automat, fără bariere fizice.
Avantajele unui sistem inteligent de transport:
-
Reducerea timpului de călătorie.
-
Scăderea consumului de combustibil și a emisiilor de carbon.
-
Îmbunătățirea siguranței rutiere.
-
Creșterea eficienței transportului public.
-
Oferirea unei experiențe mai bune utilizatorilor.
Un sistem inteligent de transport este esențial într-un mediu urban modern, deoarece contribuie la dezvoltarea durabilă și face față provocărilor crescute ale mobilității. ( Răspuns oferit de ChatGPT )
Ce este Mecanismul pentru Interconectarea Europei (CEF), 2021-2027
MIE este un program european instituit prin Regulamentul UE 1153/2021, pentru perioada 2021 – 2027. MIE 2.0 continuă MIE 1.0, derulat în perioada 2014 – 2020.
MIE 2.0 are obiective similare cu MIE 1.0, însă cu un accent mai mare pe:
-
durabilitate, decarbonizare și reducerea emisiilor;
-
complementaritatea modurilor de transport (precum și sinergiile dintre sectorul transporturilor, sectorul energetic și sectorul digital);
-
îmbunătățirea mobilității militare pe teritoriul UE.
Obiectivul general MIE 2.0 este de a construi, dezvolta, moderniza și a finaliza rețelele transeuropene în sectorul transporturilor, sectorul energiei și în sectorul digital și de a facilita cooperarea internațională în domeniul energiei regenerabile, contribuind în mod specific la următoarele 3 domenii.
Transporturile
-
Rețele transeuropene de transport (TEN-T) eficiente, interconectate și multimodale și proiecte de infrastructură pentru o mobilitate inteligentă, interoperabilă, durabilă, favorabilă incluziunii, accesibilă, în condiții de siguranță și securitate.
-
Adaptarea unor părți ale infrastructurii TEN-T în vederea îmbunătățirii atât a mobilității civile, cât și a celei militare (sub rezerva unor reguli de eligibilitate specifice).
Energie
-
Facilitarea cooperării transfrontaliere în domeniul energiei, inclusiv al energiei regenerabile.
-
Elaborarea de proiecte de interes comun privind integrarea în continuare a unei piețe interne a energiei, interoperabilitatea rețelelor transfrontaliere și transsectoriale, facilitarea decarbonizării economiei, promovarea eficienței energetice și asigurarea siguranței alimentării.
Sectorul digital
-
Implementarea și accesul la rețele sigure și securizate de foarte mare capacitate, inclusiv sisteme 5G care să asigure conectivitate în gigabiți în zone în care sunt situați factorii socioeconomici.
-
Acoperirea neîntreruptă 5G a principalelor căi de transport, inclusiv a TEN-T.
-
Creșterea rezilienței și a capacității rețelelor magistrale digitale ale UE prin conectarea la teritoriile învecinate.
-
Digitalizarea rețelelor de transport și de energie.
Buget (în prețuri din 2021)
-
Transporturi: 25,81 miliarde de euro (inclusiv 11,29 miliarde de euro transferați din Fondul de coeziune).
-
Energie: 5,84 miliarde de euro.
-
Digital: 2,07 miliarde de euro.
MIE asigură finanțare sub formă de granturi și achiziții.
Propunerile sunt depuse de către unul sau mai multe state membre ale UE sau, cu acordul statelor membre în cauză, de către organizații internaționale, întreprinderi comune sau întreprinderi sau organisme publice sau private, inclusiv de către autorități regionale sau locale.
Eligibilitatea țărilor din afara UE
Următoarele țări din afara UE pot să participe la MIE, în anumite condiții:
-
țările membre ale Asociației Europene a Liberului Schimb care sunt și membre ale Spațiului Economic European;
-
țările în curs de aderare, țările candidate și potențialii candidați la aderare;
-
țările cărora li se aplică politica europeană de vecinătate;
-
altor țări din afara UE, printr-un acord specific.