Proiectul a obtinut finantare in cadrul apelului CEF Transport 2021 (informarea oficiala a fost primita de Compania Națională a Administrația Porturilor Maritime SA/CN APM SA în data de 23.06.2022).
În data de 14 octombrie 2022, a fost semnat contractul de finanțare.
Proiectul are o valoare de 18,8 milioane euro (cu TVA) și este finanțat din fonduri europene prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei (CEF) în proportie de 82,6%, diferența fiind acoperită de la bugetul de stat.
Perioada de implementare a proiectului este de 36 luni.
Proiectul cuprinde realizarea lucrărilor pentru instalarea tehnologiei cold-ironing pentru 10 dane din Portul Constanța, în vederea asigurării condițiilor pentru alimentarea cu energie a tuturor tipurilor de nave la țărm (croazieră, RO-RO, feribot, nave multifuncționale, nave marfă vrac, nave – tanc, etc.), indiferent de dimensiune, tensiune de alimentare, frecvență și spor de putere solicitat, astfel:
- Punct de conectare: joasa tensiune si/sau medie tensiune
- Tensiunea de alimentare: 400 V, 440 V,690 V, 6600 V, 11.000 V
- Frecventa: 50 Hz, 60 Hz
- Puterea solicitata: 1 MW, 3MW, 6 MW, 10 MW
Urmatoarele 10 dane vor beneficia de instalarea tehnologiei cold-ironing, avand in vedere numarul de solicitari de conectare/deconectare, precum si perspectivele de dezvoltare a zonei:
121 | Container | 5 | |
2 | 120 | Ro-Ro | 3 |
3 | PL6 | Ro-Ro | 3 |
4 | Pasageri | Pasageri | 5 |
5 | 114 | Vrachier | 3 |
6 | 123 | Container | 5 |
7 | 119 | Multifunctionala | 3 |
8 | 44 | Multifunctionala | 3 |
9 | 35,36 | Multifunctionala | 3 |
10 | CL | Tank | 10 |
Prin realizarea acestei investitii, instalatiile existente vor fi aduse la o stare de functionare performanta, pentru toate tipurile de nave existente si in parametri optimi, cu respectarea standardelor si a normativelor tehnice specifice referitoare la siguranta in exploatare, in conditii de eficienta energetica sporita.
Principalele beneficii rezultate din realizarea acestui proiect sunt:
- Reducerea nivelului de zgomot, reducerea emisiilor daunatoare, precum si reducerea emisiilor de dioxid de carbon in zona portuara, dar si in zona comerciala aflata in imediata apropiere a portului, sunt menite sa imbunatateasca sanatatea si bunastarea locuitorilor.
- Reducerea vibratiilor pentru conditii mai confortabile pentru pasagerii aflati la bordul navelor de croaziera si nu numai.
- Creeaza oportunitati de afaceri pentru toate partile implicate: reducerea costurilor de functionare a navelor si furnizarea de servicii suplimentare in porturi.
- Cererea suplimentara de energie creeaza oportunitati de echilibrare locala a retelelor de electricitate.
- Conectarea navelor la resurse de energie regenerabila, energie eoliana si energie solara permite reducerea suplimentara a emisiilor.
Tehnologia cold-ironing permite furnizarea energiei electrice de la mal unei nave aflate la dană, în timp ce motoarele sale principale și auxiliare sunt oprite.
Ședinta de lansare oficială a proiectului (kickoff meeting) a avut loc in data de 31.01.2023.
foto cover Constanta Port facebook
Donează pentru a susține site-ul mapacuproiecte.ro. sau în contul BCR: RO64RNCB0484008452370001