Norvegia, țară petrolieră, cunoaște o adevărată revoluție a mașinilor electrice: nouă din zece autovehicule vândute în 2024 pe piața internă funcționează cu baterii. Evoluția pozitivă este datorată unor măsuri fiscale predictibile: mașinile cu motor clasic sunt taxate la sânge, în timp ce mașinile cu motor electric sunt scutite de taxe de import și de taxa pe valoarea adăugată.
”În Norvegia, aproape toate mașinile noi vândute în 2024 sunt complet electrice. EV ( Electric Vehicle ) au reprezentat 89% din vânzările de mașini noi în 2024, față de 82% în 2023. Adoptarea puternică a EV a fost posibilă datorită unei combinații de stimulente și taxe”, informează Reuters.
O politică aplicată consecvent
În Norvegia nu există un lobby al industriei auto care să se opună taxelor suplimentare. Nouă din zece mașini noi vândute în Norvegia anul trecut au fost propulsate doar de baterii, au arătat joi, 2 ianuarie, datele de înmatriculare din țara nordică. Acestea arată că autoritățile de la Oslo sunt aproape să atingă obiectivul propus: începând cu anul acesta toate mașinile noi care ajung pe șosele să fie electrice.
Vehiculele complet electrice au reprezentat 88,9% din mașinile noi vândute în 2024, în creștere de la 82,4% în 2023, arată datele Federației rutiere norvegiene (OFV).
Cele mai vândute mărci au fost Tesla, urmată de Volkswagen și Toyota. EV-urile chinezești reprezintă acum aproape 10% din vânzările de mașini noi din țara scandinavă.
„Norvegia va fi prima țară din lume care va elimina practic mașinile cu motoare pe benzină și motorină de pe piața mașinilor noi”, a declarat Christina Bu, șefa asociației norvegiene a vehiculelor electrice.
Abordare cu ”biciul și zăhărelul”
Norvegia, țară producătoare de petrol, percepe taxe ridicate pentru mașinile pe benzină și motorină, în timp ce scutește vehiculele electrice de taxe de import și taxe pe valoarea adăugată pentru a le face mai atractive, deși unele taxe au fost reintroduse în 2023.
Potrivit experților, măsurile fiscale au funcționat deoarece guvernele cu diferite orientări politice au fost consecvente și le-au menținut în vigoare.
„Foarte des vedem în alte țări că sunt oferite stimulente fiscale sau scutiri, dar apoi acestea sunt anulate”, a spus Bu.
La fel de util este și faptul că Norvegia nu are un lobby al producătorilor auto.
„Nu suntem o țară producătoare de mașini… așa că a fost simplu să impozităm mașinile foarte mult în trecut”, a declarat Ulf Tore Hekneby, șeful celui mai mare importator de mașini din Norvegia, Harald A. Moeller.
De asemenea, acordarea de stimulente, în loc de interzicerea mașinilor pe benzină și motorină, a fost esențială, a declarat Bu. „Asta i-ar fi înfuriat pe oameni. Oamenilor nu le place să li se spună ce să facă”, a spus ea.
În acest timp, Uniunea Europeană ( Norvegia, să precizez, nu este țară membră a U.E. ) a decis să interzică vânzările de autovehicule care emit dioxid de carbon până în 2035, dar ar putea permite vânzarea de autovehicule care funcționează cu combustibili obținuți din CO2 capturat din atmosferă.
Politicile Norvegiei au condus la situația ca anul trecut numărul mașinilor complet electrice să depășească numărul mașinilor pe benzină, pe șoselele naționale. EV au reprezentat mai mult de 28% din totalul mașinilor din țara nordică, în decembrie 2024, conform datelor Administrației Drumurilor Publice.
„Aceasta este marea lecție: puneți laolaltă un pachet larg (de stimulente) și faceți-l previzibil pe (termen) lung”, a declarat ministrul adjunct al transporturilor, Cecilie Knibe Kroglund.
Desigur, în timp ce aproape toți noii cumpărători de mașini noi din Norvegia au optat pentru varianta electrică, mai există și persoane care se abțin, din motive antreprenoriale.
„Principalii cumpărători de mașini ICE (cu motor cu ardere internă) din Norvegia sunt companiile care închiriază, deoarece mulți turiști nu sunt familiarizați cu vehiculele electrice”, a declarat Hekneby.
Totuși, ponderea tot mai mare a vehiculelor electrice pe șoselele norvegiene înseamnă că și alte sectoare trebuie să se adapteze. La stațiile de alimentare, tot mai multe pompe de carburanți sunt înlocuite cu încărcătoare electrice rapide.
„În următorii trei ani vom avea cel puțin la fel de multe stații de alimentare cu electricitate ca pompele pentru combustibil”, a declarat Anders Kleve Svela, senior manager la Circle K, cel mai mare retailer de combustibil din Norvegia.
„În doar câțiva ani, mai mult de 50% din toate mașinile din Norvegia vor fi electrice … Trebuie să ne mărim oferta de încărcare în funcție de acest lucru”, a adăugat el.
Pentru șoferi, trecerea la un EV înseamnă că poate dura ceva mai mult să încarce o mașină iarna din cauza vremii reci.
„Uneori îmi lipsește faptul că pot umple rezervorul și pleca cinci minute mai târziu”, a declarat Desire Andresen, 28 de ani, o îngrijitoare la domiciliu, care își încarcă mașina la o stație Circle K din afara orașului Oslo.
„Dar mă simt mai confortabil cu o mașină electrică … Este mai bine pentru mediu, iar mașinile diesel produc atât de mult miros urât.”
(1 $ = 11,0850 coroane norvegiene)
Donează pentru a susține site-ul mapacuproiecte.ro. sau în contul BCR: RO64RNCB0484008452370001