Pentru modernizarea a 55 de locomotive electrice destinate remorcării trenurilor de călători, conversia a 20 de locomotive diesel hidraulice de manevră în locomotive electrice cu acumulatori și modernizarea a 139 de vagoane de călători este necesară alocarea sumei totale de 2.074.921 mii lei/2.074.921.000 de lei, cu TVA, după cum urmează:
— pentru modernizarea a 55 de locomotive electrice apte pentru viteza de 160 km/h și tractare de trenuri de până la 16 vagoane este necesară suma de 1.099.449 mii lei cu TVA (conform rapoartelor de consultare a pieței nr. DA4/2/350 din 3.03.2023, nr. DA4/2/349 din 3.03.2023 și nr. DA4/2/348 din 3.03.2023);
— pentru conversia a 20 de locomotive diesel hidraulice de manevră pentru trenuri de călători în locomotive electrice cu acumulatori plug-in este necesară suma totală de 131.881 mii lei cu TVA;
— pentru modernizarea a 139 de vagoane (30 de vagoane de dormit, tip cușetă, vagoane de restaurant și bistro și 109 vagoane de clasă pentru trenurile InterCity, InterRegio și Regio) este necesară suma de 843.591 mii lei cu TVA (conform raportului de consultare a pieței nr. DA 4/7/351 din 3.03.2023).
Titularul proiectului este Ministerul Transportului și Infrastructurii, iar beneficiarul este Autoritatea pentru Reformă Feroviară. Noile date financiare au fost publicate în HG pentru reaprobarea Notei de fundamentare privind necesitatea și oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiții „Modernizarea a 55 de locomotive electrice destinate remorcării trenurilor de călători, conversia a 20 locomotive diesel hidraulice de manevră în locomotive electrice cu acumulatori și modernizarea a 139 vagoane de călători”, din Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 941, din 18 octombrie 2023.
Suma solicitată este dublă față de cea stabilită, anul trecut, de Guvernul Ciucă, ministru al Transporturilor și Infrastructurii fiind tot Sorin Grindeanu, prin HG 1.317, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1053 din 31 octombrie 2022 pentru aprobarea Notei de fundamentare privind necesitatea și oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente aceluiași proiect de investiții: „Modernizarea a 55 de locomotive electrice destinate remorcării trenurilor de călători, conversia a 20 locomotive diesel hidraulice de manevră în locomotive electrice cu acumulatori și modernizarea a 139 vagoane de călători”.
Valoarea totală a cheltuielilor de investiții, aprobată în octombrie 2022, era de 1.037.173 mii lei/1.037.173.000 lei, inclusiv TVA, din care:
— 388.278 mii lei cu TVA, valoarea totală pentru modernizarea celor 55 de locomotive electrice destinate remorcării trenurilor de călători;
— 58.830 mii lei cu TVA, valoarea totală pentru conversia celor 20 de locomotive diesel hidraulice de manevră pentru trenuri de călători în locomotive electrice cu acumulatori plug-in;
— 448.873 mii lei cu TVA, valoarea totală pentru modernizarea a 109 vagoane de clasă pentru trenurile InterCity, InterRegio și Regio;
— 141.192 mii lei cu TVA, valoarea totală pentru modernizarea a 30 de vagoane de dormit, tip cușetă, vagoane de restaurant și bistro.
Autoritatea pentru Reformă Feroviară — A.R.F. are calitatea de beneficiar direct atât în cadrul Planului național de redresare și reziliență (PNRR) al României pentru perioada de programare 2021—2027, pentru fondurile alocate sectorului de transport feroviar, cât și în cadrul altor programe de finanțare europeană nerambursabilă (PT 2021—2027), pentru fondurile alocate sectorului de transport feroviar, în sensul creșterii mobilității pe rețeaua feroviară TEN-T centrală și nu numai, pentru dezvoltarea unui sistem de transport multimodal, de calitate, durabil și eficient, creșterea sustenabilității și calității transportului feroviar din România, pentru perioada de programare 2021—2027, prin dezvoltarea și reabilitarea unor sisteme feroviare complete de înaltă calitate și interoperabilitate și promovarea măsurilor de reducere a zgomotului.
După aprobarea indicatorilor tehnico-economici prin Hotărârea Guvernului nr. 1.317/2022, Societatea Națională de Transport Feroviar de Călători „C.F.R. Călători” — S.A. a efectuat o serie de consultări de piață.
”Având în vedere situația actuală a proiectului de investiții „Modernizarea a 55 de locomotive electrice destinate remorcării trenurilor de călători, conversia a 20 locomotive diesel hidraulice de manevră în locomotive electrice cu acumulatori și modernizarea a 139 vagoane de călători”, faptul că soluția tehnică nu a suferit modificări față de Studiul de fezabilitate nr. 22/266 din 7.06.2022 ce a făcut obiectul Avizului CTE-MTI nr. 144/153 din 22.09.2022 și faptul că indicatorii tehnicoeconomici aprobați prin Hotărârea Guvernului nr. 1.317/2022 au fost calculați pe baza costurilor estimative pentru modernizarea de locomotive și reînnoirea de vagoane din Planul național de redresare și reziliență din anul 2021, exprimate în euro, a fost necesară o actualizare a acestor indicatori”, este precizat în noua HG.
Valorile actualizate sunt necesare pentru fazele următoare de implementare, și anume: — semnarea contractelor de finanțare pentru fonduri europene nerambursabile; — semnarea contractelor de achiziție publică cu ofertanții declarați câștigători; — începerea execuției și supervizarea activităților de implementare.
Durata de derulare a proiectului: 42 de luni
Finanțarea proiectului de investiții se realizează din fonduri externe nerambursabile, prin Planul național de redresare și reziliență, „Componenta 4 — Transport sustenabil” și de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, conform programelor de investiții publice aprobate potrivit legii.
foto cover mapacuproiecte.ro
Donează pentru a susține site-ul mapacuproiecte.ro. sau în contul BCR: RO64RNCB0484008452370001